Základní škola Pardubice Staňkova 128 je úplnou základní školou s 1. a 2. stupněm.
Škola byla zřízena statutárním městem Pardubice jako příspěvková organizace zřizovací listinou a v rejstříku škol MŠMT je vedena pod kódem 600 096 851.
Škola uskutečňuje vzdělávání podle vzdělávacích programů uvedených v § 3 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), v platném znění.
Kromě této hlavní činnosti je organizace oprávněna provozovat doplňkovou činnost, oblasti doplňkové činnosti jsou vymezeny ve zřizovací listině. Hlavní a doplňková činnost je oddělena důsledným střediskovým sledováním nákladů a výnosů na tyto dvě činnosti.
Kapacita školy: 740 žáků
Kapacita ŠD: 300 žáků
Kapacita ŠJ: 686 jídel
Areál školy je umístěn v tzv. Arboretu. Okolí základní školy je proto plné zeleně
a poskytuje klid a podporu duševní pohody. Sousedí přes ulici s atletickým stadionem, který škola
využívá při vzdělávání v tělesné výchově. Nedaleko se nachází DDM Delta, kde žáci mohou rozvíjet
své individuální zájmy vedle možnosti navštěvovat zájmové kroužky organizované školou.
Dopravní obslužnost do místa školy je na dobré úrovni, žáci a zaměstnanci školy mohou využívat
jak MHD Pardubice, tak státní autobusovou dopravu i osobní dopravu díky parkovišti u budovy školy.
Na veřejném prostranství před školou je možné do stojanů zaparkovat jízdní kola. Pro odložení koloběžek
je k dispozici na školním hřišti stojan stejně jako na zahradě u budovy školní družiny.
Jednou z prioritních myšlenek vize školy „Tvoříme koncept učící se školy“ a základním cílem školního
vzdělávacího programu „Každý den je příležitostí“ je podpora a rozvoj individuálních potřeb každého
žáka školy.
Individuálním potřebám žáků přizpůsobujeme vzdělávací cíle a vzdělávací strategie.
Zaměřujeme se na tvorbu rovných podmínek pro každého žáka, naplňujeme strategii práce se žáky
s potřebou podpůrných opatření, plníme program na podporu žáků nadaných a mimořádně nadaných
a vytváříme příležitosti pro každého žáka k zapojení se do třídního kolektivu a kolektivu školy.
Rovný přístup pro každého žáka naplňujeme například rozdělováním žáků do standardních tříd tak,
aby vnikaly rozmanité kolektivy z hlediska národnostního, etnického a socioekonomického složení
žáků a kognitivních dispozic žáků. Dbáme na to, aby prostory kmenových tříd měly srovnatelné
materiální podmínky.
V rámci podpory žáků s potřebou podpůrných opatření respektujeme odlišnost každého žáka,
rozmanitost jeho vzdělávacích a psychických potřeb a zajišťujeme rovnost vzdělávacích příležitostí tak,
aby každý žák mohl zažít úspěch v učení, uspokojení z partnerské spolupráce a aby byla podporována
jeho pozitivní představa o sobě samém.
Pro žáky nadané a mimořádně nadané plníme program na podporu nadání – viz kapitola 2.3
Zabezpečení výuky žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními.
Pedagogové splňují odbornou kvalifikaci v souladu se zákonem č. 563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, v platném znění.
Zákonem stanovené vzdělání je magisterský studijní program v oblasti pedagogických věd zaměřený na přípravu učitelů prvního nebo druhého stupně základní školy.
V případě, že škola zajišťuje výchovu a vzdělávání pedagogickým pracovníkem, který nesplňuje
předpoklad odborné kvalifikace, činí tak po nezbytnou dobu a v nezbytném rozsahu v souladu
s výše uvedeným zákonem.
Vedení školy kromě odborné kvalifikace disponuje znalostmi a dovednostmi v oblasti řízení
školství, marketingu, mentoringu a koučinku. Mezi silné stránky vedení školy náleží
schopnost řídit změny, strategické plánování, podpora příjemné pracovní atmosféry pro žáky
a zaměstnance školy rozvíjející tvorbu prosociálních vztahů.
Pedagogickým tým na základě dlouhodobého profesního rozvoje a pravidelného vzdělávání pedagogického
týmu v nových trendech vzdělávání disponuje například dovednostmi sociální inteligence, tzn. efektivně
komunikuje a navazuje vztahy se žáky, rodiči a kolegy.
Snahou každého pedagoga je osobní rozvoj týkající se jeho odborného zaměření.
Nedílnou součásti komunikace pedagoga a jeho vzdělávání žáků i sebe samého jsou pedagogy využívané
moderní technologie mezi něž patří internet pro komunikaci a sběr dat, práce s mobilními zařízeními
připojenými k internetu, využití cloudových technologií pro ukládání, správu a sdílení dat online nebo umělé inteligence či 3D tisku.
Mezi členy pedagogického týmu máme zkušené pedagogy pro komunikaci a vzdělávání v cizích jazycích.
Díky tomu nabízíme vzdělávání v pěti cizích jazycích a rozvíjíme mezinárodní spolupráci.
Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných a mimořádně nadaných
zajišťuje kompletně školní poradenské pracoviště, ve kterém zastávají důležitou roli speciální
pedagogové, školní psycholog, dva metodici prevence rizikového chování, logopedické
a dyslektické asistentky, výchovná a kariérová poradkyně i koordinátor programu podpory nadání.
Pedagogický tým je kompetentní k vedení diferencované výuky, která je stěžejní pro zajištění
rozvoje individuálních zájmů a potřeb žáků. Pedagogové vedou školní diagnostiku ke zjišťování
zájmů a potřeb žáků. Zvolenými metodami práce reflektují různé učební styly, tempo jednotlivých
žáků a jejich specifické potřeby na základě doporučení školských poradenských zařízení.
Při výuce poskytují různorodé výukové materiály a zdroje, aby bylo možné vzdělávací obsah přizpůsobit
potřebám žáka. Organizují skupinové aktivity, ve kterých se žáci s podobnými dovednostmi mohou
podporovat nebo ve skupinách využívají vrstevnické učení. Plánují aktivity, ve kterých žáci mohou
rozvíjet své silné stránky a dovednosti. Výsledky hodnocení využívají pro přizpůsobení výuky.
Poskytují konstruktivní zpětnou vazbu žákovi a zákonnému zástupci například při triádách.
Diferenciaci ve vzdělávání napomáhají realizovat vedle vyučujících asistentky pedagoga
nebo zavedení párové výuky. Pedagogický tým prošel vzděláváním na diferenciaci
ve vzdělávání včetně seznámení se s učebními styly a metodami jejich podpory, do párové výuky
se zapojili pedagogové s předchozím vzděláváním zaměřeným na spolupráci a formu vedení párové výuky.
Několik pedagogů disponuje dlouholetými zkušenostmi se vzděláváním v multikulturním prostředí,
proto zastarávají pozici mentora pro vyučující, kteří vzdělávají žáky cizince.
Pedagogický tým se vzdělává v oblasti inovace ve výuce.
Realizujeme projekty napříč třídami nebo ročníky. Témata projektů vyžadují propojení
několika předmětů a vedou žáky k vyhledávání souvislostí a pohledu na téma jako na celek.
Rozvíjíme zájem o vědu formou badatelské výuky a výuky řešením problému s využitím moderních
technologií například v přírodních vědách, dějepisu.
Realizujeme kreativní vzdělávání se zapojením umělců do výuky.
Pořádáme od 2. do 9. ročníku čtenářské dílny.
Do výuky začleňujeme herní prvky s cílem motivace žáků a vzbuzení zájmu o zapojení se do
svého vzdělávání stejně jako učení se od vrstevníků.
Emocionální rozvoj žáků a tvorbu bezpečného prostředí zajišťujeme přes vedení hodin
osobnostního, sociálního, etického a profesního rozvoje žáků.
Pedagogickému výzkumu se věnují vyučující přírodních a humanitních věd a svou výuku
o poznatky z výzkumu obohacují. Například jde o testování aplikace HistoryLab Ústavu
pro studium totalitních režimů, testování nové učebnice Soudobé dějiny nebo výzkum
realizovaný pod IUPAC (Mezinárodní unií pro čistou a užitou chemii).
Týmová spolupráce v pedagogickém týmu v době distančního vyučování doznala rychlého
a rozsáhlého rozvoje. Každý pedagog zjistil, že bez odborné pomoci kolegy a sdílení
zkušeností bude jeho distanční forma výuky statická a pro něho samotného náročná.
Bylo nutné reagovat rychlé na nové změny ve vzdělávání.
Samozřejmostí v týmové spolupráci je tvorba školného vzdělávacího programu pro základní školu a školní družinu.
Koncepce školy a akční plány na školní roky realizuje ředitelka školy
s širokým vedením školy a vedoucími předmětových kabinetů, kteří získávají podněty
od svých kolegů předmětového kabinetu.
Pravidelná setkávání členů předmětových kabinetů poskytují prostor pro sdílení
zkušeností s metodami práce, výměnu nápadů a osvědčených postupů, předání
si nových vzdělávacích trendů a prostor pro rozhodování v aktuálních otázkách
týkajících se života školy. V rámci předmětových kabinetů probíhá systematická
diskuze o výsledcích hodnocení žáků, monitorování pokroku žáků a přizpůsobování
vzdělávacích strategií s ohledem na výsledky hodnocení.
Setkávání v rámci předmětových kabinetů umožňují pedagogům zamýšlet se nad svou
praxí, reflektovat a hledat postupy ke stálému zlepšování.
Zavedený systém podpory začínajících učitelů poskytuje novým členům týmu rychlou integraci,
kolegu uvádějícího učitele v pozici mentora. Systém podpory je systematickou spoluprací
začínajícího a uvádějícího pedagoga s vedením školy.
Spolupráce pedagogického vedení školy a vedoucích předmětových kabinetů na pravidelných
setkáních přispívá k posilování vztahů mezi členy pedagogického týmu, které přispívají
v pozitivní pracovní atmosféře a budování pozitivního klima nejenom pro pedagogy,
ale také pro žáky a partnery školy.
V rámci týmové spolupráce, především na 2. stupni, dochází k vzájemné emocionální
a odborné podpoře při řešení náročných situací spojených s porušováním pravidel žáky.
Díky této podpoře pak nacházíme cestu ke spolupráci se zákonnými zástupci žáků
a společně stanovujeme následná opatření.
Náš pedagogický tým pracuje jako tým lidí, kteří mají společný cíl poskytovat kvalitní vzdělání
a podporu žáků ve svém rozvoji a učení.
Pedagogický tým je v případě potřeby připravený zajistit distanční vzdělávání přizpůsobené individuálním potřebám žáků a technickým možnostem v domácím prostředí včetně dálkové komunikace se zákonnými zástupci přes elektronickou žákovskou knížku, telefonicky, přes MS Teams nebo osobním jednáním za dodržení aktuálních hygienických pravidel. Veškeré změny ve vzdělávacím obsahu při distanční výuce škola eviduje a využije pro případné úpravy vzdělávání v dalším období a úpravy svého školního vzdělávacího programu.
Rozvoj zájmů žáků a tvorbu pozitivního pracovního prostředí rozvíjíme také zapojením pedagogů
do mimoškolních aktivit.
Pedagogové 1. a 2. stupně celoročně přispívají k tematické výzdobě školy. Podílejí se na tvorbě pozitivního pracovního prostředí přes výběr barev pro výmalbu učeben, školního nábytku, doporučení didaktických pomůcek, pracovních materiálů až po realizaci relaxačních zón pro žáky a zajištění vybavenosti kabinetů pedagogů.
Realizují školní slavnosti od vítání prvňáčků po slavnostní vyřazování devátého ročníku.
Vedou zájmové kroužky v rámci doplňkové činnosti školy, organizují vzdělávání mimo budovy školy se zapojením externích pedagogů, umělců, odborníků v daném oboru.
Do vzdělávání zapojují zákonné zástupce jako odborníky, mentory, spoluorganizátory akcí jako je Maraton 128, školní akademie, pobyty v přírodě, osobní rozvoj žáků školy.
Podílejí se na přípravách žáků na soutěže a olympiády.
Převážná většina žáků je z blízkého sídliště Dukla. Přibližně jedna třetina z celkového počtu žáků školy dojíždí z okolních vesnic.
Ve složení žákovského kolektivu školy se odráží různé sociální, kulturních a ekonomické podmínky rodin.
Máme dobré zkušenosti s integrací žáků se specifickými poruchami učení a chování, ale i s ostatními žáky
se speciálními vzdělávacími potřebami s ohledem na materiální a prostorové vybavení školy. Dlouhodobě
se zaměřujeme na podporu žáků nadaných a mimořádně nadaných. Vzděláváme žáky cizince.
V kolektivu žáků se dále projevují jejich zájmy, různé učební styly a různá úroveň
sociálních dovedností. Pedagogové školy se snaží brát v úvahu tuto různorodost
a přistupovat k žákům individuálně, aby podpořili jejich celkový rozvoj a celoživotní učení.
Diferencované vzdělávací přístupy jsou klíčové pro kvalitní výuku a podporu rozmanitosti
našich žáků.
Škola byla zřízena statutárním městem Pardubice jako příspěvková organizace zřizovací listinou a v rejstříku škol MŠMT je vedena pod kódem 600 096 851.
Škola uskutečňuje vzdělávání podle vzdělávacích programů uvedených v § 3 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), v platném znění.
Kromě této hlavní činnosti je organizace oprávněna provozovat doplňkovou činnost, oblasti doplňkové činnosti jsou vymezeny ve zřizovací listině. Hlavní a doplňková činnost je oddělena důsledným střediskovým sledováním nákladů a výnosů na tyto dvě činnosti.
Velikost školy
Kapacita ŠD: 300 žáků
Kapacita ŠJ: 686 jídel
Umístění školy
Zaměření školy
Charakteristika pedagogického sboru
Odbornost, vzdělání
Kompetence a dovednosti pedagogického týmu
Týmová spolupráce
Pedagogický tým je v případě potřeby připravený zajistit distanční vzdělávání přizpůsobené individuálním potřebám žáků a technickým možnostem v domácím prostředí včetně dálkové komunikace se zákonnými zástupci přes elektronickou žákovskou knížku, telefonicky, přes MS Teams nebo osobním jednáním za dodržení aktuálních hygienických pravidel. Veškeré změny ve vzdělávacím obsahu při distanční výuce škola eviduje a využije pro případné úpravy vzdělávání v dalším období a úpravy svého školního vzdělávacího programu.
Angažovanost pedagogů v extracurriculárních aktivitách
Pedagogové 1. a 2. stupně celoročně přispívají k tematické výzdobě školy. Podílejí se na tvorbě pozitivního pracovního prostředí přes výběr barev pro výmalbu učeben, školního nábytku, doporučení didaktických pomůcek, pracovních materiálů až po realizaci relaxačních zón pro žáky a zajištění vybavenosti kabinetů pedagogů.
Realizují školní slavnosti od vítání prvňáčků po slavnostní vyřazování devátého ročníku.
Vedou zájmové kroužky v rámci doplňkové činnosti školy, organizují vzdělávání mimo budovy školy se zapojením externích pedagogů, umělců, odborníků v daném oboru.
Do vzdělávání zapojují zákonné zástupce jako odborníky, mentory, spoluorganizátory akcí jako je Maraton 128, školní akademie, pobyty v přírodě, osobní rozvoj žáků školy.
Podílejí se na přípravách žáků na soutěže a olympiády.
Charakteristika žáků