Škola

Program na podporu nadání

Cíl: Spolupráce s vedením MŠ, při které se zaměřujeme na individuální potřeby dětí předškolního věku s ohledem na diagnostiku nadání a možnost podpory
Aktivity školy

Workshopy mezi vedením ZŠ a okolních MŠ – konzultujeme cíl a obsah společných akcí

Halloween – pro děti a rodiče

Sportovní dopoledne pro děti z MŠ

Den otevřených dveří pro děti z MŠ

Besedy pro rodiče – školní zralost, vzdělávací program ZŠ, program podpory nadání

Zápis do 1. ročníku netradičně

Žáci školy jako pohádkové bytosti vytváří bezpečné a dětem známé prostředí

Podporujeme rodinné prostředí zajištěné vysokým počtem pedagogů při organizaci, abychom eliminovali stres, dlouhou čekací dobu.

Při zápisu do 1. ročníku zjišťujeme školní zralost a potenciál v matematické, čtenářské, přírodovědné gramotnosti a sociální dovednosti formou gradovaných úloh pro předškolní věk.

Dětem i rodičům připravujeme klidné a podnětné prostředí, pro děti dárky, pamětní list

Předškolička – 3x jinak

Děti, rodiče a široké vedení školy se seznamují s prostředím školy formou aktivního učení

Dětí poznávají svou budoucí paní učitelku a vyučovací hodinu

Společně sportujeme

Spolupracujeme s

1. krajskými koordinátorkami péče o mimořádně nadané děti a žáky PPP Pardubice

2. Mensou Česko

3. Základními školami s obdobným programem

4. Spolkem vzdělání, z.s.

5. Nadací QIIDO

Cíle našeho programu

Stimulovat potenciál a tvořivost všech žáků

Vytvářet příležitosti k identifikaci a rozvoji přirozeného nadání

Podpořit vnitřní motivaci k učení
Poskytovat individuální péči vycházející ze specifických vzdělávacích potřeb žáka

NABÍDKA
pro 1. stupeň ZŠ

1.ročník
Cíl: Vytváříme podnětné prostředí pro všechny žáky
Vzdělávání vedou kvalifikovaní pedagogové

Nabízíme pro vybranou skupinu žáků se zájmem o český jazyk a matematiku dělenou hodinu týdně, kdy pracují s jiným pedagogem

V českém jazyce zařazujeme: rébusy, křížovky, práci s obsahem textu, tvůrčí psaní, řečnická cvičení
V matematice se zaměřujeme na logické úlohy s více řešeními, matematické pyramidy, sudoku, tvorbu logických řad, podporu představivosti
Hodina vedená jiným pedagogem a práce v jiné skupině než je třída rozvíjí také intrapersonální inteligenci žáků

Zařazujeme objevování, experimentování, řešení problémových a zajímavých úloh

K povinným předmětům 1. ročníku patří také anglický jazyk 45 minut týdně

Připravujeme nabídku zájmové činnosti organizované školou i externími organizacemi

Zaměřujeme se na osobnostní a sociální rozvoj dítěte - rozvoj tvořivosti, představivosti, komunikačních dovedností, podporu zdravého sebepojetí formou třídnické hodiny

Třídní učitelé organizují pravidelné setkání a konzultace s rodiči včetně triád a kaváren pro rodiče

Postojové hodnoty a sociální dovednosti u žáků podporujeme exkurzemi, návštěvami na pracovištích rodičů

Pracujeme ve specializovaných učebnách s multimediální technikou, odbornými materiály, pomůckami

Do vzdělávání zařazujeme pečlivě vybrané vzdělávací nabídky dalších vzdělávacích zařízení například:

Paleta – ekologická tématika
Východočeská galerie – programy s výtvarnou tématikou, výstavy s programem, programy zaměřené na výtvarné techniky
Východočeské divadlo Pardubice
Škola Svítání – sdílení zkušeností, náslechy
Hvězdárna DDM – Gorkého
Krajská knihovna Pardubice
Spolupráce s Fakultou elektrotechniky a informatiky Pardubice

Uvedenými organizačními, personálními a materiálními podmínkami vytvoříme optimální podmínky pro PODPORU VŠECH ŽÁKŮ 1. ROČNÍKU

DIAGNOSTIKOVÁNÍ žáků pro vytvoření skupiny žáků 1. ročníku s vyšším zájmem o Český jazyk nebo Matematiku proběhne formou školního testování a hodnocení

2. až 5. ročník
Cíl: Zaměřujeme se na individuální péči
Nadané a mimořádně nadané žáky vzděláme v standardních třídách

Tvoříme individuální vzdělávací plány „na míru“ nadaného, mimořádně nadaného žáka

V průběhu vyučování zařazujeme:

prohlubování a rozšiřování učiva v rámci osnov daného ročníku
vnitřní diferenciaci žáků v předmětu matematika a český jazyk – 1 dělená hodina/týdně
účast ve výuce některých předmětů se staršími žáky, spolupráci žáků různého věku
možnost pracovat rychlejším tempem
individuální přestup žáka o ročník výš
zapojení do rozsáhlejších prací a projektů, prezentační činnosti
nepovinné a volitelné předměty, zájmovou činnost, tvořivé dílny
účast na soutěžích a olympiádách

DIAGNOSTIKOVÁNÍ žáků pro vytvoření skupiny žáků pro vyšší ročník s vyšším zájmem o Český jazyk nebo Matematiku proběhne formou školního testování a hodnocení, případně po dohodě s rodiči v PPP Pardubice

NABÍDKA
pro 2. stupeň ZŠ

6. až 9. ročník
Cíl: Zaměřujeme se na individuální péči
Nadané a mimořádně nadané žáky vzděláme v standardních třídách

Tvoříme individuální vzdělávací plány "na míru" nadaného, mimořádně nadaného žáka

V průběhu vyučování zařazujeme:

prohlubování a rozšiřování učiva v rámci osnov daného ročníku
vnitřní diferenciaci žáků v předmětu Matematika a Český jazyk – 1 dělená hodina/týdně nebo vytváření skupin dle předem daných kritérií
náplň dělených hodin ČJ – rétorická cvičení, film,...

V matematice – skupiny dle matematického potenciálu + gradované úlohy

účast ve výuce některých předmětů se staršími žáky
možnost pracovat rychlejším tempem
zapojení do rozsáhlejších prací a projektů, prezentační činnost
nabídka volitelných předmětů pro dva ročníky najednou
ročníkové práce v 9. ročníku – vedoucími jsou učitelé 9. ročníku, prezentace před pedagogickou komisí, žáky 8. ročníků, rodiči
projektové dny
účast na soutěžích a olympiádách
finanční gramotnost jako samostatný předmět

DIAGNOSTIKOVÁNÍ žáků pro vytvoření skupiny žáků pro vyšší ročník s vyšším zájmem o Český jazyk nebo Matematiku proběhne formou školního testování a hodnocení, případně po dohodě s rodiči v PPP Pardubice

 Zpracovali: koordinátoři programu na podporu nadání
Gisela Kostelecká, ředitelka školy

PRAVIDLA
pro výběr žáků do skupin s podporou nadání v Matematice a Českém jazyce

Vážení rodiče, naším cílem je podporovat nejenom žáky mimořádně nadané, nadané, ale také žáky, kteří mají zájem o rozšiřující učivo, baví je pracovat s netradičními a logickými úlohami, kvízy, tajenkami a textem.

Pravidla pro Matematiku a Český jazyk od 1. do 5. ročníku

Počet žáků ve skupině se pohybuje mezi 15 až 18 žáky. Žáci jdou do skupin zařazeni podle počtu bodů, které získají v průběhu předchozího školního roku na níže uvedených aktivitách.

1. Školní testy logických úloh a práce s textem. V lednu a během května každý žák obdrží test z Českého jazyka a Matematiky. Testy budou bodovány na základě předem připravené bodovací stupnice.

2.Písemné práce z matematiky a českého jazyka realizované průběhu školního roku, které připravuji vyučující daného ročníku.

3. Do celkového bodování zařadíme i celorepublikové soutěže. Např. matematického Klokana.

Pokud žák bude nemocen, dostane náhradní test nebo písemnou práci, aby nepřišel o příslušný počet bodů. V červnu třídní učitelé provedou součet získaných bodů u každého žáka z matematiky a českého jazyka zvlášť a vytvoří budoucí skupiny pro jednohodinovou rozšířenou výuku. Souhrnné hodnocení a výběr žáků do skupiny českého jazyka a matematiky s Vámi projednají třídní učitelé na třídních schůzkách. Při tvorbě nové skupiny přizveme k závěrečnému výsledku i Vás, vážení rodiče. V případě, že budou výsledky školy u konkrétního žáka rozdílné s názorem zákonného zástupce, doporučíme šetření v PPP Pardubice.

Pravidla pro Matematiku a Český jazyk od 6. do 9. ročníku

Skupiny v Matematice tvoříme dle níže uvedených pravidel:

1. Žáky všech tříd daného ročníku rozdělíme do shodného počtu skupin jako je počet tříd.

2. Jednu skupiny tvoří žáci, kteří získali nejvyšší počet bodů ze školního testování v předchozím ročníku.

3. Do dalších skupin jsou žáci rozděleni tak, aby všechny skupiny byly intelektově podobné.

 Zpracovala: Gisela Kostelecká, ředitelka školy

SPOLUPRÁCE
s Mensou Česko

Škola spolupracující s Mensou Česko

Titul „škola spolupracující s Mensou Česko“ uděluje Mensa Česko základním a středním školám, které se na celonárodní poměry nadstandardně věnují práci s nadanými dětmi. Od roku 2013 patříme mezi tyto školy také my.

Mensa Česko

Mensa je mezinárodní organizace sdružující lidi s IQ mezi horními dvěma procenty populace (tedy s IQ nad 130). Mensa Česko nabízí svým členům i veřejnosti intelektuální stimulaci prostřednictvím zájmových skupin, místních i celostátních setkání, přednášek, exkurzí.

Mensa Česko vydává časopis, je zřizovatelem gymnázia pro nadané děti v Praze, podporuje rozvoj nadaných dětí po celé republice, realizuje soutěž Logická olympiáda, projekt Mensa NTC pro školky, zřizuje kluby nadaných dětí, provádí testování IQ veřejnosti. Nejvýznamnějším přínosem pro účastníky všech mensovních akcí bývá však přátelské prostředí a inspirující atmosféra.

Dětská Mensa

Dětská Mensa je platformou při Mensa Česko.
Aktivity DM jsou zaměřeny především na věkovou skupinu osob 5–19 let.

Aktivity Dětské Mensy

Kompletní informace o Dětské Mense, jejích akcích a testování inteligence naleznete na www.deti.mensa.cz
adresa školy:
ulice Staňkova 128, Pardubice 530 02
Spolek ŽS Staňkova  |  Maraton 128  |  Sněm dětí